Thursday, November 22, 2012

ភិរម្យភាសា អ៊ូរ ហៅ ង៉ុយ


​(ដកស្រង់​ចេញពី​សៀវភៅ អក្សរសិល្ប៍​ខ្មែរ​សតវត្ស​ទី ២០)



កើត​នៅ​ឆ្នាំ  ១៨៦៥  ឃុំ​កំបូល  ស្រុក​ភ្នំពេញ  សព្វថ្ងៃ​ហៅថា​ស្រុក

អង្គស្នួល  ក្នុង​ខេត្តកណ្តាល  មាន​នាម​ដើម អ៊ុក អ៊ូ ​ មាតាបិតា​របស់លោក

​ហៅ​ថា ​ ង៉ុយៗ  ជាប់​នាម​នេះ​រហូតមក។    លោក​បានទទួល​អនិច្ចកម្ម​នៅ

ក្នុង​ឆ្នាំ ១៩៣៩ ក្នុងជន្មាយុ​ ៧១ឆ្នាំ។

បិតា​លោក​នាម  អ៊ុក ធ្វើ​មេឃុំ នៅ​ឃុំ​កំបូល មាន​គោ​រម្យ​ងារ​ថា ចៅ

ពញា​ធម្ម​ធា​រា  ឯ​មាតា​លោក​ជា​កូនរបស់​ពញា​  ម៉ុក   មេឃុំ​ស្ពានថ្ម  ស្រុក

ខេត្ត​ជាមួយគ្នា    ដែល​មាតាបិតា​ត្រូវ​បងប្អូនជីទួតមួយ​គ្នា។​   កាលពី​កុមារ

ក្រម​ង៉ុ​យ    បាន​ទៅ​សំណាក់​រៀនជាមួយ​ចៅអធិការ​វត្ត​អង្គ​  បឹង​ចក  ក្នុង

ស្រុកកំណើត​របស់លោក​ផ្ទាល់ ។  ​​  គាត់​ជា​ក្មេង​ឧស្សា​ហ៍រៀនសូត្រ   បាន​

បួស​ជា​សាមណេរ  ចេះ​ធ​ម៌អារ្យ  ជ្រៅជ្រះ  ហើយ​កាល​ពេញវ័យ ២១ ឆ្នាំ

​​ ក៏​បំពេញ​ឧបសម្បទា​ជា​ភិក្ខុ ដែល​បាន​ស្វះស្វែង  រៀន​ប្រែ​ព្រះ​ត្រ័យ​បិដក​

ដំបូង  ក្នុង​សំណាក់​លោកគ្រូ​អាចារ្យ​ ទិ​ត្យ​ គង់​នៅវត្ត​ បឹង​ចក ភូមិ​បែក​ស្គរ

 ឃុំ​បែក​ចាន  ស្រុក​ភ្នំពេញ  ខេត្តកណ្តាល។   បន្ទាប់ពី​ប្រែ​ព្រះ​ត្រ័យបិដក

ភិក្ខុ   ង៉ុ​យ   ស្វែង​រៀន​វិបស្ស​នា​កម្មដ្ឋាន   ក្នុង​សំណាក់​គ្រូអាចារ្យ​ជាច្រើន

កន្លែង​ទៀត។

ក្រោយពី​បាន​ចាកសិក្ខាបទ​មកជា​គ្រ​ហស្ត លោក​បាន​រៀប​អា​ពា​ហ៍

ពិពាហ៍  នៅ​ឃុំ​បែក​ចាន  ស្រុក​ភ្នំពេញ  ហើយ​ប្រកបរបរជា​អ្នកស្រែ​ជាធម្ម

តា​ក្នុងស្រុក​នោះ។ លោក​មានកូន ៦នាក់​ ដែលមាន​អាចារ្យ ចុង ជា​កវី​មាន

ឈ្មោះ​ល្បីខាង​សំនួនវោហារ   បានទទួល​អ​និកម្ម​ក្នុង​គុក​នយោបាយ​នៅ​ឆ្នាំ

១៩៥៥ ​ ពេលបោះឆ្នោត​គណៈបក្ស​ប្រជា​ធិ​តេ​យ្យ  ប្រកួតប្រជែង និង​បក្ស​

សង្គមរាស្ត្រនិយម។

ក្នុងការ​រស់នៅ​ជា​កសិករ    តា​ង៉ុ​យ​មាន​ប្រជាប្រិយ​ភាពខ្លាំង​ខាង​វោ

ហារ  និង​ល្បិច​លើក​កំណាព្យភ្លាមៗ   ច្រៀងឡើង និង​ដេញសាដៀវ​យ៉ាង

​ពិ​រោះ   ព្រមទាំង​ចំណេះ​ខាង​ធ​ម៌អារ្យ​យ៉ាង​ខ្ពង់ខ្ពស់   ដែល​ធ្វើ​ឧ្យ​កសិករ​ឯ

ទៀត​រាប់អានស្រឡាញ់​ទុក​លោក​ជា​អ្នកប្រាជ្ញ​ក្នុងភូមិ​ស្រុក ហើយ​អ្នកស្រុក

​ហៅ​លោ​កថាភិរម្យ ង៉ុ​យ។ បន្ទាប់មក​រដ្ឋអំណាច បាន​តាំង​លោក​ជា (ក្រម )

គឺជា​ភារៈ​ជន ដែល​ធ្វើ​ទំនាក់ទំនង​ទាក់ទង​រវាង​រដ្ឋបាលនិង​ប្រជាជន​ក្នុង​ឃុំ។

ពេល​រដូវរំហើយ ក្រោយពី​កិច្ចការ​ច្រូតកាត់​  ក្រម​ង៉ុ​យ តែងតែ​ទេ​ស

នា​ប្រៀនប្រដៅ​   ច្រៀង​កំណាព្យ​បន្ទ​ដោយ​សំនៀង​សាដៀវ​ដ៏​ក្រលួច  ស្រ

ណោះ​អាណិត​ខ្មែរ​គ្នាឯង  ពី​ភាពខ្សត់ខ្សោយ ក្រីក្រ ល្ង​ង់​ខ្លៅ  ឈ្លោះ​គ្នាឯង​

បែកបាក់​សា​មគ្គី។ ល ។    ផ្ទុយ​នឹង​ទម្ងន់​ព​ន្ឋ​ដារ​នៃ​រដ្ឋអំណាច​បារាំង   ភាព

រហ័សរហួន​ឆ្លាត​ការកេងបន្លំ​នៃជន​បរទេស  មាន​ចិន  យួន  ជាដើម។  ភាព

ល្បីល្បាញ​ពី​កវី​សិល្បករ​នេះលេចឮ​ដល់ទី​ក្រុង ហើយ​សម្តេច​ចក្រី​បាន​ហៅ

​ឧ្យទៅ​ច្រៀង​ថ្វាយ​ព្រះករុណាព្រះ ស៊ី​សុ​វ​ត្តិ​ ពេញ​ព្រះទ័យ​បាន​ប្រទាន​រង្វាន់​

ជាប្រាក់កាស និង​គោ​រម្យ​ងារ​ជា ព្រះ​ភិរម្យ​ភាសា

សំនួនវោហា​ល្បីល្បាញ​របស់  តា​ង៉ុ​យ​  បាន​ដឹង​ដល់​លោក​  សឺដេ​ស

សមាជិក​សាលា​បារាំង​ចុង​បូ​ពា៏​ប្រទេស​ ហើយនាំទៅ​ជួប​អ្នកស្រី​ ស៊ុ​សាន​កា​

ពេ​លេស នាយក​វិជ្ជាស្ថានពុ​ទ្ឋ​សាសន​បណ្ឌិត្យ​ ហើយបាន​រៀបចំបោះ​ពុ​ម្ភ​កំ

ណាព្យ តា​ង៉ុ​យ  ជា​កូនសៀវភៅ​បួន។  អ្នក​ស្រី កា​ពេ​លេស​​ ​បាន​ឲ្យកម្រៃជា

ប្រាក់ ១ រៀល​ជំនាន់​នោះ។  នៅពេល​អ្នកប្រាជ្ញ​អក្សរសាស្ត្រ​ខ្មែរ  ក្រម  ង៉ុ​យ​

ទទួលអនិច្ចកម្ម​ទៅ  គាត់​បាន​បន្សល់​ស្នាដៃ​ចុងក្រោយជា​បណ្តាំ​ ក្រម  ង៉ុ​យ

បង្ហាញ​ពី​ភាពល្ងង់ខ្លៅ  និង​ការ​ខ្ចិ​ល  ច្រអូស​នៃ​ជនជាតិ​យើង  នៅមុខ​ភាព

រហ័សរហួន​ឆ្លាត​កេង​ប្រ​វ័​ញ​នៃ​ជនបរទេស​មាន ចិន យួន​ជាដើម។

ស្នាដៃ​របស់​ក្រម​ង៉ុយ ដែល​គេ​រកឃើញ​រហូតមកដល់​សព្វថ្ងៃនេះ រួមមាន:

- ច្បាប់ល្បើកថ្មី (បទកាកគតិ ១៩២២)
- ច្បាប់កេរ្តិ៍កាលថ្មី (បទព្រហ្មគីតិ ១៩២២)
- សេចក្ដីរំឭកដាស់តឿន (បទពាក្យ ៧, ១៩៣១)
- ពាក្យកាព្យប្រដៅជនប្រុសស្រី (បទពាក្យ ៧ អាចក្នុងឆ្នាំ ១៩៣៥
ព្រោះជាស្នាដៃទី៥)

- បណ្ដាំក្រមង៉ុយ (បទព្រហ្មគីតិ រវាងឆ្នាំ ១៩៣៥)

​​​​                                                         ធ្វើអត្ថបទ, ១៤ តុលា ២០១២

No comments:

Post a Comment